Gotlanti - historia läsnä kaikkialla

1.9.2024

Yhdistyksemme tämän vuoden ulkomaanmatka suuntautui Gotlantiin 29.-31.8.2024. Matkalle lähti Viking Linen Gabriellalla yhteensä 28 henkilöä, joista 18 jäsentä ja 10 avecia. Matka tarjosi paljon mukava yhdessäoloa ja ennen kaikkea oivaltavan historian oppitunnin.

Gotlanti on aina ollut tärkeä niin sotilaallisen kuin kaupallisen merkityksensä vuoksi aina Hansa-kauden ajoista lähtien. Tänä päivänä saari on ennen kaikkea turistikohteena kiinnostava paikka, jossa voi kokea niin karua ja kiehtovaa luontoa kuin Visbyn keskiaikaisen kaupungin tunnelmaa. Mutta kaikkialla tuo historia on läsnä.

Visby oli tärkeä idän ja lännen välisen kaupan välittäjä jo viikinkiaikana, kun turkikset, terva, vilja, puutavara, mausteet ja viini vaihtoivat omistajia. Keskiajan tärkeimmät luostarit laajensivat toimintaansa myös Gotlantiin. Visby kukoisti 1200-luvulla, jolloin saksalaisten kauppiaiden menestyksellinen liiketoiminta täytti kaupungin rahakirstut äärimmilleen. Tunnusomaisten muurien sisällä katujen varsille nousi toinen toistaan komeampia porvaristaloja, kirkkoja ja luostareita. Tämä tapahtui siis 200 vuotta ennen kuin esimerkiksi Kolumbus löysi Amerikan, oppaamme Jukka Lapiolahti, valaisi asiaa osuvasti.

Mutta Gotlannissa näkyy vielä menneisyyttä huomattavasti varhaisemmalta ajalta. Esimerkiksi kuuluisat laivahaudat, eli laivan muotoon asetetut kiivipaadet, jotka muodostavat yhden henkilön hautapaikan, oletettavasti merkkihenkilö, joka eli n. 1 000 vuotta ennen ajanlaskuamme. Pisin hauta on 50 metriä pitkä ja sen kokoisia laivoja ei ollut kukaan nähnyt näillä leveysasteilla haudan pystyttämisen aikaan, ensimmäiset kenties 2000 vuotta myöhemmin.

Saimme myös oppia, että 175 km pitkällä ja 50 km leveällä, nykyisin n. 60 000 asukkaan saarella on 100 kirkkoa, joista 92 on keskiaikaisia ja edelleen käytössä. Lisäksi on lukuisa joukko kirkko- ja luostariraunioita, jotka niin usein näkyvät Gotlannin ja Visbyn matkailukuvissa. Ne ovat useimmiten katolilaisia kirkkorakennuksia, jotka reformaation jälkeen ovat jääneet tyhjilleen ja rapistuneet. Osaa niistä käytettiin jopa navettoina tai lammassuojina niin kauan kuin niissä oli jonkinlaiset katot jäljellä.